پرورش گل زنجبیلی

گل زنجبیلی از نظر شکل ظاهری به قدری زیبایی دارد که انگیزه لازم برای پرورش را در محیط منزل ایجاد می کند. این گیاه برای کسانی که پاسیو یا گلخانه دارند، گزینه ای مناسب به حساب می آید. در ادامه شما را با شیوه پرورش گل زنجبیلی در منزل آشنا می کنیم.

پرورش گل زنجبیلی در هر محیطی امکان پذیر نیست. بلکه برای رشد آن باید شرایط لازم پرورشی را در نظر بگیرید. این شرایط در مناطق محدودی از ایران وجود دارد. به همین خاطر کاشت گلخانه ای برای گل زنجبیلی در نظر گرفته می شود. از طرفی زیبایی بیش از اندازه این گیاه سبب توجه خاص به آن شده است.

گل زنجبیلی در حالت باز جلوه ای فوق العاده دارد و کمتر کسی را می توان یافت که با دیدن این گل شیفته اش نشود. برای بهره مندی از این زیبایی و جذابیت باید اصول نگه داری و پرورش گل زنجبیلی را فرا گرفته باشید. در این صورت می توانید این گیاه را در مدت مدید در فضای مورد نظر حفظ بفرمایید.

گل زنجبیلی تنوع رنگ دارد اما نمونه قرمز آن بیشتر برای پرورش مورد توجه قرار می گیرد. این رنگ قرمز با نمود برجسته و بزرگ در هر ذهنی باقی خواهد ماند. ساقه این گیاه از نظر ارتفاعی بلند و پوک و توخالی می باشد. برگ های گل زنجبیلی بیشتر در قسمت فوقانی گیاه دیده می شوند. این برگ ها از نظر فرم تیز می باشند و سطح صافی دارند.

مراحل کاشت گل زنجبیلی

برگه های واکسی و رنگی مهم ترین علت زیبایی گل زنجبیلی می باشند. گل های گیاه بر روی ساقه های کوتاه دیده می شوند و نمونه های بلند تنها به برگ دار شدن بسنده خواهند کرد. برحسب گونه های متفاوت می توانند ارتفاع زیادی داشته باشند یا در نوع کوتاه قد دیده شوند.

شرایط پرورش گل زنجبیلی در محیط منزل

نور و خاک گل زنجبیلی

نور

گل زنجبیلی برای پرورش نیاز به نور فیلتر شده دارد و به همین خاطر باید در نور غیر مستقیم قرار بگیرد. پرورش گل زنجبیلی در محیطی با نور صبحگاهی بدون فیلتر امکان پذیر است. چون در نور صبحگاه زاویه نور مستقیم نیست و به همین خاطر شدت بالایی ندارد. جنگل های استوایی مناطق آسیایی زادگاه حقیقی گل زنجبیلی می باشند. در همین جنگل انبوه نور خورشید برای رشد گل زنجبیلی به خوبی فیلتر می شود. این گیاه در زادگاه خود از گیاهان حاشیه نشین بوده و در سایه ای از درختان رشد می یابد. خوشبختانه نور مستقیم فاکتور حذف شدنی برای گل زنجبیلی است. همین موضوع نگه داری آن را در شرایط آپارتمانی بهبود می بخشد.

نور مناسب برای گل زنجبیلی

آبیاری

خاک مرطوب را بسیار دوست دارد. این ویژگی را نیز از زادگاهش به ارث برده است. خاک مرطوب همراه همیشگی گل زنجبیلی است. البته منظور از مرطوب حالت غرقابی برای خاک نیست. این گیاه قادر به تحمل خیسی می باشد و از آن هراسی ندارد اما در حین آبیاری به زهکشی خاک گلدان توجه داشته باشید. اگر سوراخ های کف گلدان برای تکثیر گل زنجبیلی کم است، باید با یک قطعه تیز چندین سوراخ به انتهای گلدان بیفزایید. با یک زهکشی مناسب از پوسیده شدن ریشه ها ممانعت خواهید کرد.

پرورش گل زنجبیلی

خاک

خاک مناسب برای کاشت گل زنجبیلی باید از نظر زهکشی و میزان اسیدیته به خوبی بررسی شود.

خاک مناسب برای تکثیر گل زنجبیلی

کوددهی

برای تقویت خاک گلدان از کودهای مایع بهره مند شوید. این کودهای مایع باید در نوع ضعیف تهیه شده باشند اما سایر عناصر لازم و ضروری برای گیاه را داشته باشند. کوددهی باید در فصول رشد انجام گیرد تا نتیجه بخش باشد.

کوددهی گل زنجبیلی

نحوه کاشت گل زنجبیلی

گل زنجبیلی در دو روش کاشته می شود. یکی از روش های کاشت مانند قلمه زدن پتوس به وسیله تقسیم بوته و دیگری نیز با بذر انجام می گیرد. برای تقسیم بوته باید تا زمان رشد به اندازه گل زنجبیلی منتظر بمانید. حالا تا خشک شدن خاک گیاه صبر نمایید. این موضوع برای سهولت خارج کردن گیاه از خاک رعایت می گردد. بعد از خشک شدن خاک، چند ضربه به دیواره و کف گلدان بزنید تا گیاه از آن خارج شود. خاک کهنه اطراف ریشه گیاه به آرامی کنار زده می شود. توجه داشته باشید در این تخلیه و خالی کردن ریشه از خاک، به ریشه صدمه وارد نسازید.

در این مرحله برای تقسیم بوته دست به کار شوید. گیاه را به ۲ یا چند بوته تقسیم بفرمایید. هر کدام از بوته های استخراج شده از گیاه باید سه گره برای رشد و میزان کمی از ریشه را به همراه داشته باشند. برای هر بوته گلدانی در نظر بگیرید. پس از کاشت بوته، آن را آبیاری نمایید. بوته ها برای رشد به کمی گرما تمایل دارند.

تقسیم بوته برای گل زنجبیلی

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان باید هر سال یا هر دو سال یک بار اقدام کرد. تعویض گلدان به وضعیت رشد گیاه بستگی دارد. شما می توانید تقسیم بوته و تعویض گلدان را برای پرورش گل زنجبیلی در یک زمان انجام دهید. در این صورت قادر به حفظ ریزوم های گیاه نیز خواهید بود. اگر در حین تقسیم بوته یا تعویض گلدان با ریشه های قهوه ای یا پوسیده مواجه شدید، حتماً پیش از کاشت آن را از ریشه جدا سازید. گلدان جدید برای بوته های تقسیم شده باید در سایز قبلی تهیه شود. اگر قادر به تهیه گلدان هم اندازه نیستید، بوته را در گلدانی با یک سایز بزرگ تر بکارید. گلدان از خاکی غنی پر و گیاه را با کود تغذیه نمایید. این کودها مواد غذایی مورد نیاز گیاه را به شکل تدریجی در خاک فراهم می کنند.

کاشت گل زنجبیلی با بذر

برای کاشت گل زنجبیلی با بذر، بذرهای منتخب خود را از شب قبل در آب بخیسانید. بذر خیس شده را در یک گلدان ۱۵ سانتی متری بکارید.

خیساندن بذر گل زنجبیلی

این گلدان باید از خاک مطلوب با زهکشی عالی پر شده باشد. گلدان حاوی بذر گل زنجبیلی را در معرض نور بگذارید. برای جوانه زنی گیاه به دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نیاز دارید. در طی جوانه زنی همواره به فکر تامین رطوبت خاک باشید. روند رویش جوانه گیاه ممکن است کند و آهسته باشد. خاک این گیاه نباید خشک شود.

پرورش گل زنجبیلی با بذر

مبارزه با آفات گل زنجبیلی

حداقل ماهی یک بار کوددهی را برای گل زنجبیلی در نظر بگیرید. اگر برای رشد گیاه به نور کافی دسترسی ندارید، می توانید از نور مصنوعی بهره مند شوید. شرایط نوری و خاک زهکشی از مهم ترین عوامل برای پرورش گل زنجبیلی می باشند. دقت داشته باشید که این گیاه برای رشد به رطوبت نیاز دارد و منظور از رطوبت، خیس کردن خاک گیاه زنجبیلی نیست. بلکه این رطوبت باید به شکل تدریجی تامین گردد و خاک غرقابی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *