در این مقاله هدف ما آشنایی شما یا دلیل پژمرده شدن گل داوودی بود، که همه موارد لازم اعم از شرایط نگهداری ، انواع گل، تکثیر و کاشت و…گفته شد. بهتر است برای بهره بردن از فواید این گل آن ها را رعایت کنید و به کار بگیرید.

گل داوودی به رنگ های سفید، ارغوانی، زرد و قرمز تا ارتفاع ۳۰ تا ۹۰ سانتی متری به صورت برگ های عمیق و گلبرگ های کوچک صاف و بیضی شکل در خاک گلدان یا باغچه کاشته می شود. این گل معطر نبوده و برای دفع حشرات استفاده می شود. گاهی شرایطی پیش می آید که دیگر زیبایی ای برای گل باقی نخواهد گذاشت و شروع به پژمرده کردن آن می کند. حال این سوال مطرح می شود، دلیل پژمرده شدن داوودی چیست؟ رفع تکنیک های پژمردگی در گل و گیاهان را بخوانید.

پژمردگی حالتی است که گل یا گیاه خشک و خمیده شده ، زیبایی ای نداشته و به سوی مرگ حرکت می کند. این موجودات زنده برای تامین مواد مغذی خود نیاز به آب و ریشه دارند. که با همراه نشدن درست آب و ریشه، این مشکل شکل می گیرد و نتایج مثبتی به دنبال نخواهد داشت. در بخش بعدی مواردی که باعث پژمردگی می شوند را ذکر می کنیم.

آشنایی ابتدایی با گل داوودی

دلیل پژمرده شدن داوودی کدام است؟

  1. کم آبی
  2. آب دهی زیاد
  3. تغییرات دما
  4. آفات
  5. بیمار شدن گیاه
  6. رطوبت کم
  7. کود دهی

دلیل پژمرده شدن گل داوودی چیست

شرایط نگهداری مناسب برای جلوگیری از پژمردگی گل داوودی

  • خاک:

به دلیل مقاومت بالا این گل در هر خاکی( گلدهی در اواخر تابستان تا اوایل پاییز) قابل کشت است. اما بهتر است خاکی را انتخاب کنید که غنی، مرطوب، زهکشی شده و دارای ترکیباتی از ماسه و خاک معمولی باشد. تا آب به آسانی از آن عبور و از کف گلدان خارج شود.

  • آبیاری:

تعداد دفعات آبیاری در فصل ها کاملا متفاوت از هم هستند. در فصل بهار و تابستان که هوا گرم تر است، آبیاری هر ۲ روز یکبار و در فصل پاییز زمستان آبیاری هفته ای یکبار انجام شود. جایز است زمانی انجام دهید که خاک کاملا خشک شده باشد و با این کار تنها رطوبت از دست رفته را برگردانید نه اینکه آن راخیس کنید تا ریشه پوسیده شود.

  • دما:

دمای لازم برای کاشت این گل ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است.

  • نور:

به آفتاب کاملی نیاز دارد اما مستقیم نباشد که گل را بسوزاند.

  • اسیدی بودن خاک:

PH به مقدار ۶٫۵ تا ۶٫۷ باشد.

  • انتخاب گلدان:

علاوه بر داشتن سوراخ های متعدد در کف و اندازه متناسب با شرایط رشد ریشه ، باید به گونه ای باشد که گل و برگ های داوودی با هم تماسی نداشته باشند.

  • هرس:

برای هرس کردن اجازه دهید که گل ها کاملا خشک شوند و از بین بروند. این کار را برای زیبایی و استحکام بخشیدن به گلبرگ ها و شاخه ها انجام دهید.

  • کود:

کود مناسب استفاده از ۱۲ ۶ ۶ است که گیاه را برای مدت زمان ۳ ماه تغذیه می کند. این کود حل شونده با آب است.

شرایط نگهداری گل داوودی

انواع گل داوودی

  • داوودی کم پر:

گلبرگ سفید به مرکز زرد رنگ، بوته گل ۸۰ تا ۹۰ سانتی متر، انتهای هر ساقه یک گل رویش می کند.

  • داوودی قاشقی:

ارتفاع ۱۰ سانتی متر، غنچه ها ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر ارتفاع، حالت پر مانند، انتهای متورم به شکل قاشق

  • داوودی آنمون:

دیسک مرکزی برآمده، متنوع در رنگ مخصوصا بنفش، گلبرگ های بسیار بزرگ

  • داوودی عنکبوتی:

گلبرگ های دراز و باریک، لوله ای شکل، به رنگ زرد، گلبرگ های شعاعی و قلابی، به ارتفاع ۱۵ سانتی متر

  • داوودی تزئینی:

گلبرگ های کوچک و کوتاه، ارتفاع بیش از ۱۲ سانتی متر،پنهان بودن مرکز

  • داوودی منگوله ای:

حالت اسپری و دایره ای شکل،گلبرگ هایی به حالت چروکیده،به علت داشتن گلبرگ های پراکنده مرکز گل دیده نمی شود.

  • داوودی رفلکس:

خمیدگی به سمت عقب،ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر،گلبرگ های نامرتب

  • داوودی خوشه ای:

گلبرگ ریز،بوته ای و کم پشت و کم تراکم،رنگ های سفید و زرد و ارغوانی و صورتی، فصل گلدهی در پاییز و زمستان

چگونگی کاشت و تکثیر گل داوودی

گل داوودی هم در باغچه و هم در گلدان قابلیت کاشته شدن دارد. بسیار مناسب برای تکثیر در تراس و بالکن، به دلیل ریشه ی کم عمق خود حتما نیازی نیست که به باغچه ی بزرگتر انتقال داده و یا گلدان آن تعویض شود. پس از انتخاب گلدان مناسب با کفی انبوه از سوراخ ، خاک مناسب ( ترکیب ماسه با خاک باغچه) و زهکشی شده حال زمان کاشت آن فرا رسیده است. خاک اطراف ریشه را محکم کنید تا هوای اضافی خارج شود، سپس در برابر نور غیر مستقیم خورشید و هوای آزاد قرار دهید. . باقی مراحل را به کمک شرایط نگهداری گفته شده در قسمت بالا انجام دهید. به یاد دارید که بهترین زمان کاشت هم در فصل پاییز بود. پس از این موضوع می گذریم و به موضوع تکثیر گل داوودی می رسیم. تکثیر این گل به صورت قلمه زنی انجام می گیرد.ابتدا شاخه ها و برگ های پوسیده شده و بیمار را جدا، سپس آن هایی که تازه جوان شده اند را به عنوان قلمه انتخاب می کنید و با کاشت قلمه در خاک آن را در پشت پنجره منزل نگهداری کنید.با تکثیر گل میمون که در مقالات گذشته تعریف شده، آشنا شوید.

تکثیر و کاشت گل داوودی

بیماری و آفات گل داوودی

  • سفیدک:

پودری سفید رنگ به روی برگ ها و ساقه، برای جلوگیری دقت کنید در هنگام آبیاری گلدان آب را به روی ساقه و برگ پاشیده نکنید.

  • زنگ زدگی:

ایجاد تاول بر تن گیاه، رطوبت بالا و تجمع آب روی برگ این مشکل را به وجود می آورد بهتر است برای پیشگیری برگ ها را خیس نکنید.

  • شته:

شته ها حشرات کوچک و سبز رنگ هستند، برای کنترل از حشره کش مالاتیون همراه با ترکیب آب استفاده کنید.

بماری و آفات یکی از دلایل پژمردگی گل داوودی

صحبت پایانی:

برای صحبت پایانی بدانید که گل داوودی سمی بوده و به شدت برای حیوانات آسیب زا  می باشد. با مسمومیت دچار مشکلات گوارشی شده که بهتر است در دسترس قرار نگیرد. این گل به صورت چای و دارو در درمان سردرد، سرماخوردگی و کنترل فشار خون به دلیل سرشار از ویتامین بودن ، کشت و مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله با دلایل پژمردگی گل داوودی آشنا شدید تا بتوانید آن را با اطمینان بیشتری بکارید و با پیشگیری های لازم به رشد بیشتر کمک کرده تا با باروری و مصرف آن از فواید فراوان گل بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *