دلیل جمع شدن برگ گیاه و عوامل موثر در این حالت

دلیل جمع شدن برگ گیاه می تواند علت های گوناگونی داشته باشد، بهتر است تا ما اطلاعات کافی از شرایط مناسب رشد گیاه خود داشته باشیم و با یک برنامه منظم در آبیاری و کودهی و فراهم کردن دیگر عوامل موثر در رشد بی نقص گیاه باعث رشد بیشتر آن باشیم. جمع شدن برگ ها نشانه یک مشگل در فرایند رشد است پس باید برای علت یابی به خوبی وقت بگذاریم و آن را درمان کنیم.

اگر علاقمند به نگهداری و پرورش گیاهان هستید، احتمالا برای شما هم پیش آمده که با برگ های جم شده یا رنجور گیاه خود رو به رو شوید. به دلایل گوناگونی گیاه شروع به جم کردن برگ های خود می کند و این موضوع می تواند سر منشا های متفاوتی داشته باشد، در این مقاله سعی داریم تا با دلیل جمع شدن برگ گیاه آشنا شویم و راه حل آن را بیابیم.

با مناسب نبودن شرایط  برای ادامه رشد و حیات گیاه نشانه هایی ظاهر می شوند که در واقع همان زبان بدن گیاه می باشند، باید به دنبال دلیل این فر خوردگی برگ گیاه بود و آن را جدی گرفت تا مشکل پیش آمده را به خوبی حل کرد. یکی از این دلایل می تواند آبیاری نا درست باشد. با آبیاری کمتر از نیاز گیاه باعث می شویم تا گیاه در ذخیره رطوبت برگ ها تلاش بیشتری کند و برای این کار سعی به جمع کردن برگ های خود می کند و در مواقعی نیز آبیاری بیش از حد و جمع شدن آب اضافی در گلدان دردسر ساز می شود. علت دیگر می تواند تامین نشدن نور کافی برای رشد برگ ها باشد و مکان قرار دادن گلدان مناسب نباشد. دما های بسیار بالا و یا پایین نیز برای این حالت از گیاه می توان در نظر گرفت. در بیشتر موارد آب یاری کم باعث جمع شدن برگ گیاه می شود و این اتفاق در فصل های سرد رایج تر است، با سرد شدن هوا رشد گیاه کم می شود و به میزان سابق به آب نیاز ندارد و پیشنهاد می شود تا میزان آبیاری کاهش یابد و همین امر گاهی باعث بروز چنین مشکلاتی می شود. برای داشتن یک برنامه آبیاری منظم باید دانست زمانی که یک سوم از خاک گلدان خشک باشد زمان مناسبی برای آبیاری مجدد است. بهتر است همیشه طبق برنامه گیاه را آبیاری کنید تا با غرق در آب کردن گیاه خود باعث پوسیدگی ریشه آن نشوید. بالا رفتن دمای محیط نگهداری نیز می تواند مشکلاتی را پدید بیاورد که برای رشد گیاه مناسب نباشد. دمای بسیار بالا باعث از بین رفتن آب مورد نیاز گیاه و تعرق زیاد می شود از این رو برگ ها شروع به چروک شدن و جمع شدن می کنند. نبود نور کافی برای رشد می تواند مشکلاتی برای سلامت و رشد گیاه به وجود بیاورد و عمل فتوسنتز در گیاه با اختلال مواجه شود و مواد مغذی به گیاه نرسد. کوددهی زیاد و بدون رعایت اصول اولیه نیز باعث ایجاد مشکلاتی چون سوختن ریشه گیاه و جمع شدن برگ ها می شود بنابراین رعایت تعادل و داشتن اطلاعات کافی از شرایط مناسب رشد گیاه یک امر ضروری است.

"</p

دلیل جمع شدن برگ گیاه

هرچند در مراقبت از گیاه خود تمام تلاشمان را بکنیم باز هم عواملی هستند که ناخواسته در فرایند رشد گیاه تاثیر می گذارند با علت یابی به موقع و درمان فوری می توان از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد پس داشتن اطلاعات کافی در این مسیر به ما کمک شایانانی خواهد کرد. در ادامه با دلیل جمع شدن برگ گیاه و راه درمان آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

آبیاری غیر اصولی

گیاهان متفاوت به میزان متفاوتی نیاز به آبیاری دارند حتی گونه های مشابه نیز با داشتن اندازه و نوع خاک متفاوت نیاز به آب در آن ها متفاوت خواهد بود می توانید برای تشخیص میزان آب کافی گیاه خود با یک متخصص صحبت کرده و از مشورت با آن بهره ببرید. میزان آبیاری مناسب دارای اهمیت فراوانی است چرا که با آب یاری کم گیاه در یک مکانیزم دفاعی سعی به جمع کردن برگ ها می کند تا از رطوبت موجود در برگ ها محافظت کندو آبیاری بیش از حد باعث جمع شدن آب در منافذ باز خاک می شوید و این سبب نرسیدن اکسیژن کافی به ریشه گیاه شده در نتیجه ریشه آسیب می بیند و یا می پوسد که این امر مشکلات بعدی را به وجود می آورد و گیاه از دریافت مواد مغذی و آب ناتوان می شود. پیشنهاد ما این است که با خشک شدن یک سوم از رطوبت خاک گلدان می توانید مجددا به آبیاری اقدام کنید تا با مشکل در آبیاری رو به رو نشوید. با به وجود آمدن برگ های زرد بر روی گیاه باید به بررسی خاک گلدان پرداخت تا مطمئن شد آب مورد نیاز گل تامین می شود یا خیر، با انگشت خود در خاک یک حفره ایجاد کنید تا متوجه خشک بودن یا مرطوب بودن بافت خاک شوید و زمان آبیاری بعدی را تخمین بزنید. دانستن این نکته که گیاهان خانگی اصولا با آب املاح دار مشکل دارند نیز می تواند به شما کمک کند. بهتر است مدتی قبل از آبیاری، آب را در ظرفی ریخته و در فضای باز قرار دهیم تا از میزان املاح آن کاسته شود و بعد به آبیاری گیاه اقدام کنید.

آفت ها دلیل جمع شدن برگ ها

رطوبت نا کافی

یکی از عوامل کلیدی دیگر دلیل جمع شدن برگ گیاه میزان رطوبت است. کافی نبودن رطوبت محیط نگهداری گیاه باعث از دست رفتن آب موجود در گیاه می شود، گیاه انجیری از آن دسته گیاهانی است که به وجود رطوبت در محل نگهداری نیازمند است و رطوبت موجود در اطراف را با منافذ روی برگ هایش جذب می کند البته رطوبت بیش از حد نیز مناسب نمی باشد و رعایت تعادل بهترین کار است.

کمبود نور

گیاهان برای رشد خود به نور کافی نیاز دارند و باید در محلی نگهداری شوند که این نور به خوبی به آن ها برسد و مانعی بر سر راه تابش نور به آن ها نباشد، دلیل جمع شدن برگ گیاه می تواند نرسیدن نور کافی به آن باشد چرا که بعضی از گیاهان به نور زیادی برای ادامه رشد خود نیاز دارند و با نبود نور مشکلات زیادی در فرایند رشد آن ها به وجود خواهد آمد.

تاثیر آب ناکافی در جمع شدن برگ ها

دما

گیاهان برای رشد به محدوده دمایی مشخصی نیاز دارند، لازم است تا دمای مناسب رشد گیاه را ایجاد کنیم، پیچ خوردگی و لوله ای شدن برگ ها در اثر درجه حرارت پایین نیز امکان پذیر است. در فصل سرد سال گیاه خود را به داخل محل سکونت انتقال دهید تا از سرمای بیرون در امان باشد اما قرار دادن گیاه در کنار وسایل گرمایشی کار درستی نیست و باعث بروز مشکلات دیگری می شود. برای تنظیم دمای محیط از یک دماسنج استفاده کنید تا همیشه بتوانید دمای مورد نیاز را فراهم کنید.

وجود آفات

حمله آفات و حشرات به گیاه یک دلیل دیگر جمع شدن برگ گیاه می باشد. به بررسی گیاه خود بپردازید وجود حشرات روی گیاه یا لکه بر روی سطح آن یکی از نشانه های حمله آفات است. تشخیص زود هنگام در کنترل و درمان گیاه یک گام بزرگ است. مگس سفید یکی از آفات شایع گیاهان خانگی می باشد. راه های متفاوتی برای مقابله با آفت ها وجود دارد یکی از گزینه های مورد استفاده محصول ارگانیکی به نام Lost Coast Plant Therapy است.

فرخوردن برگ گیاهان با کودهی غیر اصولی

کوددهی نادرست

با کوددهی غیر اصولی و بیش از حد ممکن است باعث فر خوردن برگ گیاه یا سوختن آن شوید. تغذیه بیش از اندازه برای گیاهان مناسب نمی باشد و نه تنها به رشد آن کمکی نخواهد کرد بلکه آسیب هایی نیز برای گیاه شما به دنبال خواهد داشت. اطمینان حاصل کنید PH خاک مناسب است و با کوددهی بیش از حد به گیاه فشار نمی آورید همیشه می توانید با یک برنامه سبک در کوددهی جلو بروید تا با مشکل مواجه نشوید.

جمع شدن برگ ها به دلیل شرایط نامناسب

همچنین برای آشنایی با مقالات مختلف در زمینه آفات و بیماری گیاهان کلیک کنید. یا در لینک رو به رو با انواع آفت ها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *