معرفی گیاه برای خانه های کم نور

با رایج شدن شیوه زندگی آپارتمانی دسترسی به فضاهای نور گیر و سبز به تدریج کمتر می شود و افراد علاقمند به پرورش گیاهان در محل سکونت یا کار با نور کم می توانند برای داشتن یک فضای سبز زیبا از گیاهان مقاوم به نور کم بهره بگیرند که شرایط نگهداری آسانی نیز داشته باشد و در بهتر شدن کیفت هوا نیز تاثیر گذار باشد از این رو شناختن گیاه برای خانه های کم نور در انتخاب درست به این افراد کمک میکند

وجود گیاهان باعث تکمیل زیبایی دکوراسیون و ایجاد حال و هوایی تازه و پرنشاط می شود، اما اگر شما به حیات، باغچه یا بالکن آفتاب گیر دسترسی نداشته باشید نگران این موضوع می شوید که یکی از شرایط اصلی یعنی تامین نور کافی برای رشد با مشکل مواجه خواهد شد زیرا گیاهان برای انجام فتوسنتز به نور نیاز دارند. باید گفت گیاهانی وجود دارند که با شرایط نور کم باز هم رشد خوبی دارند و در شرایط نور کم سازگار هستند. در این مقاله با تعدادی از گیاهان محبوب و انواع گیاه برای خانه های کم نور آشنا خواهیم شد.

امروزه با فراگیر شدن زندگی های آپارتمانی دسترسی به فضاهای نورگیر با محدودیت رو به رو شده است. هنگام تهیه گیاهان باید به میزان نور دریافتی برای رشد توجه کرد تا با توجه به شرایط محل نگهداری بهترین انتخاب را داشته باشیم. داشتن فضای سبز چه در محل زندگی و چه در محل کار می تواند به داشتن روحیه پر نشاط تر به ما کمک کند به این منظور می توانیم از گیاهان مقاوم به نور کم بهره بگیریم. نیاز گیاهان به نور از تابش مستقیم خورشید تا نور های کم و فیلتر شده متفاوت است، آشنایی با این دسته از گیاهان می تواندکمک کند تا حتی در قسمت هایی از خانه مثل پذیرایی یا سرویس بهداشتی که نور کمی دارند به نگهداری از گیاهان بپردازید و فضای سبز و دلنشینی ایجاد کنید.

"انواع

گیاه برای خانه های کم نور

تمام گیاهان برای رشد به مقدار معینی از تابش نور نیاز دارند. مقاوم بودن این گیاهان نسبت به نور کم برابر با نبودن نور نیست. بهتر است بگوییم این دسته از گیاهان به مقدار کمی نور غیر مستقیم نیاز دارند. پشت پنجره های شمالی می تواند یک مکان مناسب برای قرار گرفتن گلدان سایه دوست شما باشد. وجود ویژگی مشترک چون برگ هایی پهن و نازک این امکان را فراهم میکند تا این گیاهان بتوانند خود را بار شرایط نور کم سازگار سازند.

سانسوریا

یک گیاه برای خانه های کم نور که در داشتن هوای مطبوع تر کمک می کند سانسوریا می باشد. نگهداری آسان و راحت این گیاه باعث شده در بیشتر خانه ها این گلدان به چشم بخورد اگر شماهم وقت کافی برای رسیدگی به گیاهان را ندارید اما از وجود گیاهان در محل کار و زندگی خود لذت می برید، سانسوریا می تواند یک گزینه منطقی باشد. برگ های کشیده و سفت این گیاه به خوبی می توانند با نور کم هم به رشد خود ادامه دهند به آبیاری زیادی نیاز ندارند و در خاک رشد به خوبی رشد می کنند و می توان گفت نگهداری از این گل بسیار راحت است. هرچند این گیاه بسیار مقاوم است باید بدانید زیاد آب دادن به آن باعث پوسیدگی ریشه می شود و بیشتر علاقمند به خاک خشک و آبیاری کم است. به دلیل شباهت طرح روی برگ ها به پوست مار نام گیاه ماری نیز به آن اطلاق می شود.

سانسوریا گیاه مقاوم به نور کم

زاموفیلیا

حالا زمان آشنایی با یک گیاه لوکس و زیبا است که به جز ظاهر متفاوت شرایط نگهداری بسیار آسانی دارد و در دسته گیاهان محبوب آپارتمانی جای می گیرد، نام این گیاه محبوب زاموفیلیا است. در کم ترین نور قادر به رشد خواهد بود و به آبیاری زیادی نیاز ندارد. یک گزینه بسیار عالی برای نگهداری در فضاهای بسته می باشد و در بهبود بخشیدن کیفت هوا کار ساز است. این گیاه قادر است سموم موجود در هوا را کاهش داده و به محل سکونت شما زیبایی بسیاری ببخشد.زامیفولیا با شرایط مختلف سازگار است؛ بین ۸ تا ۲۴ درجه دما را تحمل می‌کند. بهتر است در برابر تابش نور زیاد و مستقیم نباشد تا شرایط ایده آل برای رشد این گیاه فراهم شود نور مستقیم و زیاد ظاهر گیاه را دچار تغییرات می کند و برگ ها رو به زرد شدن می روند. در نور کم می تواند تا سال ها زینت بخش محل سکونت شما باشد.

گیاهان زیبا با نیاز به نور کم

گازمانیا

گازمانیا یا بروملید یک نوع گیاه گرمسیری است که تنوع رنگی بالایی دارد. این گیاه در نور کم و تابش غیر مستقیم می تواند فرایند رشد خود را تکمیل کند. نور مستقیم می تواند به برگ های این گیاه زیبا آسیب برساند. نور های مصنوعی یا لامپ فلوئورسنت یا همان لامپ رشد برای تامین نور مورد نیاز این گیاه کافی است و می توان گفت گیاه گازمانیا از جمله گیاهان مقاوم و سایه دوست است که شرایط نگهداری در آپارتمان هارا داراست.

اسپاتی

اگر دنبال یک گل با ظاهر زیبا هستید که به نور کمی برای رشد نیاز داشته باشد اسپاتی یا زنبق صلح یک پیشنهاد مناسب برای شما است. این گیاهان می توانند تا یک متر هم رشد کنند با نور کم یا متوسط رشد خوبی دارند شامل یک گلبرگ سفید مثل یک برگچه هستند که به دور یک گل زرد تنیده شده است. این نوع گل ها از گیاهان تصفیه کننده هوا می باشند و نگهداری از آن ها پیچیده نیست و تنها به آبیاری متعادل نیاز دارد تا پژمرده نشود و طراوت خود را حفظ کند به نور کم مقاوم است و به دلیل سمی بودن بهتر است از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور باشد.

گیاهان زینتی با نیاز به نور کم

دراسنا

یک انتخاب مناسب برای نگهداری در روی میز یا قفسه ها دراسنا یا گیاه اژدها می باشد با تنوع بالا که شامل می شود و نگهداری آسان می توان گفت این گیاه مناسب افراد پر مشغله و گیاه دوست است. گونه هایی با رشد بیشتر و بزرگتر مانند دراسنای بلالی دارای ظاهری همچون درخت هستند و بخش مهمی از دکوراسیون محل سکونت شما را شامل می شوند. این گیاه مناسب فضاهایی با نور کم است، البته در نور غیر مستقیم و زیاد رشد خوبی دارد، اما به دلیل رشد خوب در محیط های کم نور نیز می توان گفت این گیاه یک گونه سایه دوست نیز هست. با وجود ویژگی تصفیه کنندگی هوا در اتاق کودکان نیز استفاده می شود.

 فیلودندرون اسکاندنس

نوع دیگری از گیاه برای خانه های کم نور فیلودندرون اسکاندنس است که برگ های بسیار زیبایی دارد و یک گیاه آویز است. یک گیاه بسیار مقاوم است که می تواند در نور کم، خاک ضعیف و کم آبی به خوبی تاب بیاورد و مقاومت کند و برای اولین تجربه از نگهداری گیاهان مناسب است و شما را دلسرد نمی کند. با رشد سریع و جلوه زیبای خود می توانند با قرار گرفتن چند گلدان کنارهم به سرعت سطح یک دیوار را بپوشانند و حیط سبز زیبایی به وجود بیاورند با وجد تصفیه کنندگی هوا یک گیاه سمی می باشد و لازم است تا از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شود.

نخل شامادورا

یکی از نخل های محبوب که در آپارتمان به راحتی می توانید از آن نگهداری کنید نخل شامادورا است که با شرایط محیط به راحتی سازگار می شود و از مقاومت بالایی برخوردار است. این یک گیاه برای خانه های کم نور است حتی در قسمت هایی از خانه که نور بسیار کمی وجود دارد نیز می توانید این گیاه نگهداری کنید و نگران مراقبت از آن نباشید تنها نقطه ضعف این گیاه آبیاری زیاد است و ممکن است با آبیاری زیاد باعث ازبین رفتن آن شوید. برای نگهداری نخل شامادورا نیازمند زحمت فراوان نیستید و با رعایت چند نکته ساده می توانید در این راه موفق باشید.

گیاهان قابل رشد با نور کم

بابا آدم

بابا آدم که با نام های گوش فیلی یا آلوکازیا نیز شناخته می شود نوع دیگیری از گیاه برای خانه های کم نور می باشد. پرورش دادن این گیاه بسیار آسان است و جای نگرانی نیست این گیاه با ظاهر جذاب خود و برگ های پهنش به زیبایی اطراف خود کمک بسیاری می کند با توجه به ساقه های بلند و گوشتی و برگ های برافراشته و پهن این گیاه در می یابیم که به آبیاری بیشتری از سایر گیاهان نیاز دارد. رطوبت و گردش هوا از شرایط ایده آل برای رشد این گیاه می باشد بهتر است در فصل گرم سال هفت های بار و فصل های سرد سال هفته ای یکبار گیاه را آبدهی کنید،باز گذاشتن یک پنجره در نزدیکی گیاه برای جریان داشتن هوا به رشد بی نقص آن کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *