گلدان مناسب پتوس

گیاه پتوس همچون هر گیاه دیگری برای رشد و رسیدن به برگ های سبز رنگ خود نیاز های کلیدی ای دارد که یکی از موارد آن انتخاب گلدان مناسب است . اولیت اول ما پیشنهاد گلدان سفالی است چون به راختی آب از کف آن خارج و نگرانی از آسیب به ریشه در آن ها کمتر است و اگر آن گلدان در مدل آویز هم باشد نبازی دیگر به تکیه گاه برای ایستاده و ثابت نگه داشتن نیست.

با شاخه های آویز و قلبی شکل خود نقش مهمی در پاکسازی و اکسیژن رسانی ایفا می کند.نگهداری بسیار آسانی دارد و به رنگ های سبز تیره ، سفید و یا ابلق به کاشت می رسد.بسیار مناسب آپارتمان و محل کار و حتی حمام است چون در آب و بدون خاک هم رشد می کند و زنده می ماند. گیاهی رونده که کافی است ساقه و برگ آن را در مسیری که خودمان می خواهیم انتخاب کنیم تا پتوس رشد کند . آری با گلدان مناسب پتوس در این مقاله آشنا خواهیم شد. اگر تمایل به آموزش جامع کاشت پتوس ساتین رادارید این لینک را کلیک کنید.

دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی آن را رشد دهید چون این گیاه سمی ، به دلیل داشتن اگزالات کلسیم سمی است و در صورت خورده شدن باعث تحریک و استفراغ می شود . برای آشنایی بیشتر انواع پتوس و گلدان مناسب برای کشت آن را بررسی می کنیم.

پتوس سمی است چرا؟

گلدان مناسب پتوس

گلدانی مناسب رشد این گیاه است که عمقی به اندازه ۲۵ سانتی متر داشته باشد اگر در شروع کار گلدان کوچکی را انتخاب داشته اید بهتر است با رشد ریشه اقدام به تعویض آن کنید که بهترین فصل آن در بهار است.از کجا متوجه رسیدن زمان تعویض گلدان شویم : زمانی که ریشه ها از سوراخ های کف بیرون زده شده باشند، زمانی که رشد آن شروع به کاهش یافتن کند، زمانی که برگ ها شروع به زرد شدن و آویزان شدن کنند و آشکار ترین آن زمانی است که گلدان شکسته شده باشد.

گلدان مناسب کاکتوس چگونه باشد

خاک مناسب پتوس

خاکی که برای کاشت پتوس باید به کار برد باید بسیار مغذی و غنی باشد چون ریشه باید رشد کند تا بتواند از وجود خودش به برگ و ساقه مواد غذایی را انتقال دهد. زهکشی خاک به کمک چنگک ها انجام شود  و ترکیبات آن شن بدون خاک ، پیت ماس و برگ های پوسیده باشد .بهترین زمان تعویض هم قبل از به پایان رسیدن املاح خاک است چون طولانی شدن زمان آن باعث پژمردگی گیاه می شود. در ادامه برای تعویض ، ریشه را با مواد قارچ کش آغشته کنید تا آفتی نداشته باشد آنگاه با اطمینان رشد آن را ادامه دهید.

نیاز های کلیدی رشد پتوس در گلدان

  • آبیاری:

بعد از خشک شدن خاک به گلدان آب دهید چون آبیاری بیش از حد باعث نابودی ریشه و فاسد شدن آن می شود.

  • دما:

دمای مناسب ۱۵ تا ۲۴ درجه است این گیاه در دمای بالا تحمل بیشتری به نسبت دمای پایین دارد.

  • رطوبت:

هر چه مرطوب تر گیاه بهتر رشد می کند. حتی بهتر است روزانه برگ های آن را آب پاشی کنید.

  • نحوه تکثیر:

باب ترین روش قلمه زنی است. یا قلمه را در آب نگهداری کنید  و یا مستقیما آن را در خاک بکارید. که شیوه قلمه زدن پتوس را با کلیک روی این مقاله بخوانید.

  • میزان تابش:

در سایه و با نور غیر مستقیم

نیاز های گیاه پتوس

دسته بندی انواع گل پتوس

  • پتوس ابلق:

برگ های سبز با پوششی از لایه هایی زرد یا کرم رنگ ، در فصل تابستان به هوای تازه نیاز دارد و برخورد نور خورشید نباید شدید باشد.

  • پتوس مرمری:

شبیه پتوس ابلق ، برگ های آن رگه های بسیاری دارد ، بدانید که اگر کلروفیل کم باشد بی شک رشد هم کمتر است. به رنگ سفید و سبز ، حساس نسبت به آبیاری زیاد، نور زیاد اما غیر مستقیم باشد.

  • پتوس نئون:

قلبی شکل ترین ، به رنگ سبز روشن و تک رنگ ، آبیاری بعد از خشک شدن خاک انجام شود و از آب پاشی آن خودداری کنید.

  • پتوس سفید:

برگ کوچک با لبه هاب موج دار ، سبز رنگ با لکه های سفید ، حساس به آبیاری ، آبیاری زیاد باعث ایجاد لکه های قهوه ای می شود.

  • پتوس مانجولا:

قلبی شکل و به رنگ سبز، برگ هایی دارای  حاشیه های موج دار و رگه هایی کرم رنگ ، نیازمند نور زیاد، حساس به آبیاری بالا

  • پتوس هاوایی:

مقاومت بالا، برگ های موج دار و پهن ، نوک های برگ خمیده ، برگ سبزرنگ و دارای لکه های طلایی ،  هرس پتوس به طور مداوم

  • پتوس بلو:

قلبی شکل و پهن نیست ، برگها باریک به رنگ سیز آبی نسبتا تیره ، نیاز به نور روشن و غیر مستقیم

انواع گیاه پتوس

صحبت پایانی:

برای انتخاب گلدان مناسب پتوس دو مدل جنس گلدان پلاستیکی و سفالی مد نظر دارید . و ما در این مقاله سفالی را اولویت قرار دادیم چون در سفالی رطوبت بهتر از کف خارج و به سرعت خشک می شود .  اما باید به طور مکرر آن را آبیاری کرد تا خشک نماند . گلدان پلاستیکی رطوبت بیشتری را در خود نگه می دارد به همین علت به آبیاری کمتری نیاز است اما باید به طور مرتب رطوبت آن را چک کنید تا ریشه در خاک غرق نشود که دنباله رو اینکار فاسدی ریشه و نابودی گیاه است .از بین گلدان های معمولی و گلدان های آویز ، نگهداری در گلدان های آویز راحت تر است چون گیاه نیازی به تکیه گاه برای ایستایی خود در تمامی طول رشد خود ندارد. توصیه ما به شما این است که با راهنمایی های ذکر شده این گل زیبا را در منزل و محل کار خود داشته باشید و زینت ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *