نحوه کاشت تمر هندی و پروش آن

تمر هندی یک از انواع درختان گرمسیری و بومی منطقه استوایی قاره آفریقا است که از سال های دوری تا به الان این میوه در هند کشت می شد و به مرور زمان به کشور های دیگر هم راه پیدا کرد که امروزه از میوه آن که طعم بسیار خوبی دارد استفاده های فراوانی می شود، از این رو در ادامه مطلب شما را با روش کاشت تمر هندی و نحوه پرورش آن آشنا می کنیم.

تمر هندی یکی از شناخته شده ترین میوه هایی می باشد که برای کاشت آن نیازمند دانستن یک سری نکات و ترفند هایی جهت کاشت هستید از این رو اگر می خواهید به پرورش این میوه خوش مزه بپردازید بهتر از نکاتی که که در مورد کاشت تمر هندی در اختیارتان می گذاریم استفاده کنید.

گیاه شناسب درخت تمر هندی

گیاه شناسی درخت تمر هندی: درخت تمر هندی ارتفاعی به اندازه ۱۲ تا ۱۸ متر دارد که جزء درختان همیشه سبز محسوب می شود که دارای تنه بسیار ضخیم همراه با برگ هایی به رنگ سبز تیره می باشد و اندازه طولی هر یک از برگ های این درخت به ۵ الی ۱۲ سانتی متر هم می رسد، رشد این درخت بسیار کند است اما در مقابل عمری بسیار طولانی دارد، زمانی که فصل گل دهی این درخت می شود گل هایی به صورت خوشه ای مانند می دهد، و بعد از آن زمانی که فصل میوه دهی این درخت فرا می رسد میوه هایی همانند لوبیا اما در ابعاد درشت می دهد که اندازه هر کدام ۱۵ سانتی متر می باشد که تمام محتویات داخل این میوه خوراکی می باشد و به طور کلی از کربوهیدرات و آب تشکیل شده که رنگش قهوه ای می باشد و طعم ترش مزه های را دارا می باشد که در صنعت آشپزی کاربرد بسیار فراوانی دارد.

نحوه کاشت تمر هندی

برای کاشت تمر هندی شما می توانید از طریق کاشت بذر آن که کار راحتی است اقدام به تکثیر کنید البته روش دیگری هم برای کاشت تمر هندی وجود دارد که از طریق عمل پیوند زدن قلمه صورت می گیرد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

کاشت از طریق بذر:

  • ابتدا باید بذر تمر هندی را برای کاشت تهیه کنید، بذر ها را باید زمانی که میوه درخت تمر هندی کاملا رسیده از غلاف آن جدا سازید.
  • برای اینکه خواب دانه ها را بشکنید باید آن ها را به خوبی تمیز کنید طوری که دانه های تمر هندی همانند یک لوبیای کوچک کاملا تمیز باشد.

نحوه کاشت تمرهندی

  • سپس تمامی دانه ها را بعد از تمیز کردن باید در آب گرم بریزید، تا لایه ضخیم روی دانه نرم شود، بهتر است چندین بار اینکار را تکرار کنید.
  • تا زمانی که احساس کردید کی توان با انگشت پوست روی بذر را جدا کرد کافیست و آن را از آب بیرون بیاورید.
  • بعد از اینکه تمام پوست های بذر را کاملا جدا کردید باید به مدت ۱ شبانه روز دوباره بذر ها را دوباره در آب گرم قرار دهید.

آموزش کاشت گیاه تمر هندی

  • سپس باید برای کاشت تمر هندی از یک خاک با کیفیت استفاده کنید.
  • بذر را باید به گونه ای در خاک بکارید که حدود ۱۲ میلی متر در زیر خاک قرار داشته باشد. سعی کنید زیاد بذر را به صورت عمیق نکارید.
  • بعد از کاشت بذر ها در بستر باید آن را در مکانی با دمای مناسب یعنی دمایی به اندازه ۲۳ درجه سانتی گراد قرار دهید.
  • شما باید تا زمانی که بذرها شروع به جوانه زنی کنند همواره بستر را مرطوب نگه دارید.
  • زمانی که بذر ها پس از ۲ تا ۸ هفته شروع به جوانی زنی کردند باید میزان آبیاری را به ۱ مرتبه در هفته برسانید.

نحوه کاشت تمر هندی

  • زمانی که کم کم جوانه تان بزرگ و بزرگتر شد باید آن را در مقابل سرما و یخ بندان حفظ کنید و به طور کلی در زمستان ها باید از نهال خود در منزل نگهداری نمایید.
  • برای تقویت رشد نهال تمر هندی خود باید در زمان فصل رشدش از کودهای تقویتی استفاده نمایید، زمانی که کم کم نهالتان تبدیل به درخت بالغ شد دیگر احتیاجی به کود نخواهد داشت.

کاشت از طریق پیوند:

  • روش دیگری که برای کاشت تمر هندی وجود دارد استفاده از قلمه چوب می باشد، شما برای قلمه زدن باید یک شاخه کاملا سالم و جوان را به اندازه ۱۵ سانتی متر از گیاه اصلی جدا کنید، توجه داشته باشید این قلمه باید حداقل دارای چند گره باشد.
  • تمامی برگ هایی که به قلمه متصل شده اند را باید از قلمه جدا کنید، و بعد قلمه را باید در یک بستر با ترکیبی از خاک برگ و شن قرار دهید تا ریشه دهد، تا زمان ریشه دهی شما باید همواره رطوبت خاک را تامین نمایید.
  • بهترین دما برای ریشه دهی دمایی به اندازه ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد می باشد اگر شما بتوانید تمامی نیاز های این گیاه را فراهم کنید بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه قلمه تان ریشه دار خواهد شد.

همه چیز درباره کاشت درخت تمر هندی

شرایط نگهداری گیاه تمرهندی

خاک: شما باید این نکته را در نظر بگیرید که برای کاشت تمر هندی باید آن را در یک فضای باز بکارید، زیرا گیاه تمر هندی در گلدان نمی تواند به خوبی رشد کند و ممکن است گیاه به مرحله میوه دهی نرسد، چرا که تمر هندی از آن دسته گیاهانی می باشد باید ریشه هایشان در خاک گسترش پیدا کند، بهترین خاکی که می توان از آن برای کاشت تمر هندی استفاده کرد، خاکی حاصل خیر، اسیدی و ماسه ای می باشد.

نور: گیاه تمر هندی برای رشد مطلوب خود نیاز به دریافت مستقیم نور خورشید را دارد، طوری که باید در طول روز چیزی حدود ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم را دریافت کند، اگر چنانچه این گیاه نور کافی را دریافت نکند باعث عدم رشد، عدم گلدهی و ریزش برگ ها می شود.

کود دهی: شما می توانید برای تقویت رشد گیاه خود در فصل رشد اقدام به کود دهی آن کنید، از این رو فصل بهار زمانی است که شما باید از کودهای پوسیده حیوانی برای تقویت گیاه استفاده کنید، در هنگام کود دهی سعی کنید به گونه ای کود را به پای گیاه اضافه کنید که حدود ۴۰ سانتی متر از تنه اصلی فاصله داشته باشد، همچنین علاوه بر کودهای پوسیده حیوانی شما می توانید از کودهای شیمیایی هم برای سرحال نگه داشتن گیاهتان طبق دستور عملی که دارد استفاده کنید.

روش های کاشت تمر هندی

میزان رطوبت: زمانی که گیاه تمر هندی به اندازه ای رشد کند که بالغ شود آن زمان است که می تواند خشکی خاک را تحمل کند، هما زمانی که هنوز به صورت نهال است بهتر این است که سطح رویی خاک تا عمق ۱۰ سانتی از رطوبت کافی برخوردار باشد، به خصوص زمانی که فصل میوه دهی درخت تمر هندی فرا می رسد به رطوبت بیشتری نیاز دارد.

امیدواریم توانسته باشید با مطالعه این مطلب با روش صحیح پرورش تمر هندی آشنا شده باشید، اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاشت درختان میوه هستید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *