بیماری های نخل مرداب و راه های پیشگیری

گیاه نخل مرداب با روش نگهداری آسان و زیبایی بسیار یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است. لازم است شرایط مناسب برای رشد آن فراهم باشد تا گیاه ضعیف نشده و به آفات و بیماری های نخل مرداب دچار نشود. آبیاری مداوم و رطوبت کافی و نور خورشید به رشد این گیاه کمک کرده و در سرزنده بودن و نشاط گیاه تاثیر بسزایی دارند.

گیاه نخل مرداب که عضوی از خانواده جگنیان است با نام دیگر پنجه کلاغی نیز شناخته می شود. زادگاه این گیاه مناطق گرمسیری آفریقای جنوبی است. با توجه به جذابیت ظاهری و روش نگهداری آسان می تواند یک گزینه مناسب برای پرورش و نگهداری باشد. سم زیادی در داخل این گیاه وجود ندارد اما بلعیدن آن باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی خفیف و آلرژی پوستی می شود پس رعایت موارد احتیاط عقلانی است و باید این گیاه فریبنده را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشت. با وجود شرایط مطلوب رشد بالایی خواهد داشت اما بیماری های نخل مرداب که در ادامه به آن اشاره می کنیم می توانند خیلی سریع مانع فرایند رشد این گیاه زیبا شوند.اگر بتوانید شرایط مطلوب رشد این گیاه را که شامل نور و رطوبت بالا می شود فراهم کنید، از رشد خوب این گیاه شگفت زده خواهید شد و از ابتلا به بیماری های نخل مرداب جلوگیری خواهید کرد. در شرایط مناسب ارتفاع آن به ۱۵۰ سانتی متر هم خواهید رسید و با رسیدگی خوب و هرس کردن به موقع ظاهر شکیل تر و پرپشت تری به دست خواهد آورد. این گیاه ۵۵۰ نوع گونه مختلف را شامل می شود و تمامی انواع آن به آبیاری و رطوبت زیاد وابسته هستند. با وجود اقتصادی بودن ظاهری شکیل دارد. ساقه این گیاه تا یک متر هم می تواند قد بکشد و در بالای شاخه برگ های پنجه مانند سبز رشد می کنند. یکی از گونه های زیبا و مقاوم آپارتمانی نخل مرداب است و گیاه سختگیری برای رشد به نظر نمی آید و با وجود دو فاکتور اساسی آبیاری منظم و رطوبت حتی می تواند در فضای باز نیز به جلوه گری بپردازد و به رشد خود ادامه دهد. شرایط آب و هوایی در شمال و یا جنوب کشور ما می تواند باعث شبیه سازی آب و هوای مناطق بومی این گیاه شود و رشد این گیاه را در فضای باز و شهری به خوبی امکان پذیر سازد. برای نما بخشیدن به خانه و یا حتی فضای بیرون خانه کافی است تا این گیاه نیمه آبزی را به موقع و با فواصل زمانی کم آبیاری کنید و رطوبت کافی در اختیارش قرار دهید.

شرایط رشد مناسب نخل مرداب

بیماری های نخل مرداب

مهم ترین آفت که باعث آسیب جدی و از بین رفتن این گیاه می شود کنه تار عنکبوتی نام دارد. به راحتی در پشت برگ های نخل مرداب تکثیر میشود و از شیره گیاه تغذیه می کند تا زمانی که گیاه از بین برود و خشک شود. برای از بین نرفتن گیاه خود لازم است تا در صورت مشاهده این آفت هر چه سریع تر از سم های مخصوص برای سم پاشی و جلوگیری از تکثیر آن اسفاده کنید. علائم وجود کنه تار عنکبوتی وجود تار های ریز عنکبوتی شکل و برجستگی های ریز و کوچک متحرک روی گیاه و پشت برگ ها است، پس از مشاهده برگ هارا با آب ملایم بشورید و از یک کارشناش کمک بگیرید تا سم پاشی را انجام دهید. از شپشک و حلزون می توان به عنوان آفت های دیگر این گیاه نام برد که مانع فرایند رشد و سرزندگی آن می شوند. برای مقابله با شپشک و حلزون استفاده از سم ملانیون توصیه می شود. سعی کنید ساقه هایی که به رنگ قهوه ای در می آیند را از گیاه خود جدا کنید و با سرد شدن هوا گلدان خود را به داخل خانه انتقال دهید تا دچار سرمازدگی نشود. این نوع گیاه به ندرت دچار آفت زدگی می شود اما سپردار ها و آرد آلو نیز از انواع دیگر آفات مضربرای رشد این گیاه محسوب می شوند. بیماری های قارچی نیز در شرایط نامناسب به گیاه حمله می کنند لازم است برای رشد بهتر نکات مراقبت از گل خود را بدانید تا از حمله آفات و خشک شدن و بیماری های نخل مرداب خود جلوگیری کنید.

پیشگری از بیماری های نخل مرداب

دما و رطوبت

زادگاه اصلی این گیاه مردابی جنوب آفریقا است که جزو مناطق گرمسیر می باشد پس می توان حدس زد این گیاه بیشتر به آب و هوای گرم و مرطوب نیاز دارد و دمای مناسب برای رشد گیاه بین ۱۲ تا ۲۴ درجه است. سرمای زیاد باعث سیاه شدن برگ ها و یخ زدن گیاه می شود بهتر است در دمایی کمتر از صفر درجه قرار نگیرد تا از سرمازدگی محافظت شود. رطوبت بالای ۵۰ درصد برای رشد این گیاه بسیار مناسب است.

خاک

خاک هایی که سنگین و نیمه سنگین باشد گزینه مناسبی برای رشد هستند،خاک باغچه ها اغلب غنی و فشرده می باشند که می توانند بستر خوبی برای رشد گیاه را فراهم کنند. خاک های سبک برای رشد این نوع گیاه مناسب نمی باشند، همینطور خاک های شنی ، شور و متخلل ویژگی های لازم برای رشد دادن گیاه را ندارند. می توان از نخل مرداب بدون خاک هم نگهداری کرد، در صورت تمایل می توانید از این گیاه در آب  و بدون خاک نگهداری کنید آب باید راکد و شامل مواد مغذی لازم برای رشد باشد.

پرورش نخل مردابی در آب

نور

نور به تکمیل رشد کمک بسیاری می کند در مناطق گرمسیر می توان گیاه را در فضای باز و با نور موجود در آن پرورش داد اما در نظر داشته باشید گرمای زیاد،  هوای خشک و نور مستقیم عاملی برای نابودی گیاه است لازم است تا در کنار نور کافی رطوبت مورد نیاز فراهم باشد تا آسیبی به گیاه نرسد. اگر در آپارتمان از گلدان خود مواظبت می کنید پشت پنجره های شرقی یا جنوب شرقی محیط مناسب تری برای قرار دادن گلدان است.

کوددهی

با رشد بهتر و داشتن شرایط مناسب احتمال دچار شدن گل به آفات کم تر می شود استفاده از کود برای پیشگیری از بیماری های نخل مرداب توصیه می شود. گیاه های آپارتمانی باید در فصل رشد از کود های کامل کمک بگیرند کود های محلول در آب مانند کود سه بیست در میزان مشخص هر سه هفته به گیاه داده شود. چنانچه با تازگی خاک گلدان را عوض نموده اید نیازی به کود دادن نیست. گیاه نخل مردابی که در فضای باز و باغچه کاشته شده است در بهار و تابستان هر سه ماه یک بار باید مقداری کود پوسیده دامی به خاک آن اضافه شود.

هرس کردن

با کاشت این گیاه در باغچه خود و آبیاری فراوان و نور کافی رشد سریعی خواهد داشت و از طریق انتشار ریشه یا ریزوم گسترش می یابد و برای مرتب کردن آن و ایجاد ظاهر بهتر و جلوگیری از اشغال فضای اضافی نیاز است تا هرس شود. اگر از این گیاه در گلدان نگهداری می شود تنها لازم است قسمت های خشک و زرد شده را جدا کنید تا موجب گسترش بیماری در گیاه نشود.

نکاتی برای رشد بهتر و جلوگیری از بیماری های نخل مرداب

چنانچه برگ های گیاه شما چروک شدند دقت کنید که آب کافی به گیاه خود می دهید یا خیر، قرار دادن گیاه در معرض نور فیلتر نشده و مستقیم همچنین کم آبی می تواند سبب شود برگ های نخل مردابی چروک شود. اگر برگ ها به رنگ زرد و قهوه ای در آمدندبیانگر یک هشدار جدی از سوی گیاه است یعنی گلدان با کم آبی رو به رو شده در قدم اول برای حل این مشگل گلدان را به مدت ۱۵ دقیه در یک ظرف آب قرار دهید و پس از آن آبیاری را بیشتر نموده و سعی کنید غبار پاشی نیز انجام شود تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود. اگر دمای محیط نگهداری از گلدان در فصل زمستان کم تر از ۱۰ درجه باشد برگ ها خشک شده و می ریزند. در فصل رشد گیاه، نیاز به مواد مغذی خاک بیشتر می شود اگر هر دو یا سه هفته مواد مغذی به خاک اضافه کنید از ریز شدن برگ ها جلوگیری می شود. برای اینکه برگ ها در هم تنیده نشوند لازم است نور کافی و البته غیر مستقیم به گیاه برسد تا شرایط ایده آل رشد فراهم باشد.

پیشگیری از خشک شدن نخل مردابی

تکثیر نخل مرداب

شما می توانید با بذر ،تقسیم ریشه و یا قلمه زنی به تکثیر گیاه خود اقدام کنید. اما ساده ترین روش برای تکثیر بریدن یکی از شاخه ها به طول تقریبی ۱۰ سانتی متر است. برگ های پایین شاخه را هرس کنید و قلمه را سر و ته به شکل وارونه در آب قرار دهید با گذشت چند هفته قلمه ها شروع به ریشه دادن می کنند و رشد خود را از سر می گیرند با رشد ساقه جدید باید ساقه قدیمی را از آن جدا کنید و گیاه جدید خود را در یک گلدان کمپوست جدید بکارید با آبیاری کافی رشد مجدد را شاهد خواهید بود. اگر به تکثیر با بذر علاقمند هستید می توانید گلدان مناسبی انتخاب کرده و بذر هارا در خاک مرطوب بکارید و با آبیاری منظم منتظر نهال های تازه گیاه بمانید. در صورت داشتن گیاه می توانید با یک چاقوی تیز قسمتی از ریشه را جدا کرده و در یک گلدان دیگر بکارید تا صاحب گلدان جدیدی شوید.اگر یکی از بیماری های نخل مرداب باعث از بین رفتن گیاه شما شده و ریشه آن هنوز سالم است می توانیذ با تکثیر ریشه آن گلدان جدیدی جایگزین کنید و به پرورش آن بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *