خشک شدن گل رزبا بی توجهی به نیاز های آن رخ می دهد. اما اگر به درستی مراقبت شود دست کم یک هفته ویا بیشتر، بعد از برش زده شدن هم زنده می ماند. در این مقاله ما برای نجات این گل راهکاری را پیشنهاد کرده ایم که بشیار کاربردی است و نتیجه ی خوبی هم به همراه دارد.

از نظر رنگ و فرم و رایحه محبوبیت دو چندانی نسبت به سایر گل ها دارد. هدیه ای نماد عشق و دوستی و قدردانی؛ به رنگ های قرمز ،صورتی ،نارنجی،زرد،بنفش،آبی و سفید به شکل منظم بشقابی و کاسبرگ ، گلبرگ و پرچم که در اطراف آن هستند رشه می کنند. بوته های آن در سه نوع پا کوتاه ، پا بلند و رونده که دارای برگ هایی همچون به صورت دائم و غیر دائم است،وجود دارد.کاشت راحتی دارد اما گاهی سنگینی بار شرایطی خاص ، باعث خشک شدن این گل زیبا و منجر به مرگ می شود. در این مقاله خشک شدن گل رز را برای کمک به شما دوستان عزیز بررسی می کنیم.نگاهی خلاصه وار اگر داشته باشیم خشک شدن گل رز به دلیل این است که برگ ها را از ساقه جدا نکرده اید.چون وقتی گل ها را درون ظرفی از آب قرار می دهید ساقه را به همراه برگ هایش همچون ماهی در آب شناور ساختید ، فکر می کنید که هفته ها با این شرایط ایجاد کرده شما برای آن ها زندگی برایشان ادامه وار است .اما برگ ها شروع به پوسیده شدن می کنند. تجمع بالای باکتری ها به ساقه و برگ نتیجه ی  خشک شدن گلبرگ ها و نابودی خود گل را دارد.

ویژگی های دیداری گل رز

خشک شدن گل رز به چه علت است؟

اگر کود شیمیایی افزوده به خاک زیاد باشد ،آبیاری هم بلافاصله ی کود دادن انجام شود ،  آبیاری کم صورت بگیرد و ساقه برگ و ریشه گل مورد حمله انواع قارچ ها ،آفات چوب خوار،بیماری گال طوقه  قرار بگیرد. این گل بسیار سریع خشک و در ادامه آن ، دیگر زیبایی و عطر دل انگیز خود را در دست آدم های مهم زندگیمان که آن را هدیه داده ایم ، ندارند و دور ریزی آن چاره کار است.

خشک شدن گل رز

نجات گلبرگ های  رز در حال خشک شدن

تمامی ما طبیعتا با نگاه و علاقه ای که به گل و گیاهان پیدا میکنیم ،به فکر خریداری و نگهداری حتی کاشت آن ها می افتیم. اما از نیاز هایی که دارند آگاهی چندانی نداریم .درکی نسبت به اینکه اگر رطوبت و آبیاری به گل و گیاه زیاد باشد ریشه آن خشک می شود، یا حتی باعث حمله قارچ به ریشه شده و آن را پوسیده می کند، نداریم. اما دیگر بعد از این بهتر است که دیگر آبیاری را متوقف کنید . آفتاب ملایم را برایش فراهم کنید برای تقویت بیشتر کود های نیتروژن دار و پتاسیم دار اضافه کنید تا از آفت تارتن در امان بماند. با قبول و به کارگیری نکات ذکر شده گل خود را از خشک شدن نجات خواهید داد. در ادامه کمی با انواع گل رز آشنا شوید.

"نجات

انواع  رز

  • رز بوته ای:

رشد گسترده، رشدنامنظم ، رشد ۱٫۵ تا ۴٫۵ متری در هر جهت ،مقاوم در برابر سرما ، مهم ترین گل آن دیوید آستین

  • رز فلوریبوندا:

خوشه های بزرگ، شکوفه دهی مداوم ،نگهداری آسان ، گونه ای از رز های باغی

  • رز هیبرید چای:

به عنوان گل شاخه بریده ، در گرمای تابستان گل نمی دهد ،شکوفه های بزرگ و زینتی با ۳۰ تا ۵۰ گلبرگ که از ساقه رویش پیدا کردند.

  • رز گراندیفلورا:

ساقه خیلی بلند ،شکوفه های گروهی در ساقه

  • رز مینی فلورا:

ساقه کوتاه تر ، گل فشرده تر ، ۳۸ تا ۷۶ سانتی متر بیشتر رشد نمی کنند ،زینتی در رنگ های قرمز صورتی زرد و گلبهی

  • رز پولیانتا:

ساقه کوتاه ،شکوفه کوچک ،تزئینی به عنوان حصار در باغ و لبه های مکان مورد نظر

  • رز پاسویی:

نوعی از فلوریبوندا در مقیاسی کوچکتر است.

  • رز بونیکا:

بوته ای و دارای گل های صورتی و روشن ،رشد در فصل بهار تا پاییز ،شکوفه های ۵ تا ۷ سانتی متری ، متناسب با آب و هوای خنک است و نیاز به نور کامل دارد.

  • رز هلندی:

زیباترین و خوش عطرترین ،دارای شکوفه و گلبرگ های بزرگ در رنگ های زرد و طلایی ، به ارتفاع و عرض ۶۰ تا ۹۰ سانتی متری

  • رز بالارونده:

رشد بین فصل بهار تا پاییز ، به عنوان حصار و نرده و آلاچیق که مستقل نیستند و برای ایستایی و رشد به تکیه گاه نیاز دارند.

"انواع

نیاز های مراقبت از رز

  • آبیاری :

این گل برای رشد بهتر به رطوبت کافی و آب فراوان نیاز دارد که مناسب ترین بازه ی زمانی در اوایل صبح و به شکل عمیق است.

  • خاک :

خاک مناسب کاشت چه در گلدان و چه در باغچه یکسان است ( شامل ترکیب خاک باغچه ، ماسه و کود حیوانی) و باید غنی و زهکشی شده باشد .برای حاصل خیزی بیشتر مواد آلی به آن اضافه کنید تا به نتیجه ی دلخواه خود برسید. اگر تکثیر این گل را علاقمند هستید بدانید که در قلمه زدن نهالی را انتخاب کنید که ۶ برگ و یا بیشتر داشته و  طول آن به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر باشد. قسمت پایین آن را ریشه زایی و سپس زاویه دار بکارید. کاشت بذر هم حتما آبیاری و نور و خاک همانطور که در ادامه خواهیم گفت باشد. کاشت گل خال صورتی  ونحوه نگهداری از آن را هم بررسی کنید

  • نور :

مکانی را که انتخاب کردید باید آفتابگیر باشد چون به نور فراوان نیاز دارد.

  • دما :

دمای لازم ۲۰ تا ۲۵ درجه است.

  • هرس :

بهترین زمان هرس کردن اواسط اسفند تا اواسط بهار است که علاوه بر بخشیدن فرم و ظاهر مناسب ، به حذف شاخه های بیمار و آفت زده کمک می کند. در این صورت رشد و تعداد شاخه های جوان بیشتر می شود و نور و هوا آزادانه تر به آن نفوذ می کنند. برای دفع آفت گل رز چه کنید؟ نگران نباشید آن را در مقاله گذشته بخوانید.

"نیاز

  • صحبت پایانی:

گل رز با زیبایی و خوش عطر بودن خود بسیار زیاد در دل تمامی آدم ها جای گرفته به طوری که هیچکس از داشتن آن نمی گذرد و آن را به خود و یا عزیزانشان هدیه می دهند حتی در محل زندگی و محل کارشان از آن نگهداری می کنند . اگر شما هم آن را دوست دارید باید بدانید چه شرایطی را فراهم کنید تا گل زیبا خشک نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *